~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Tak penat ke belajar? (Part 2)


Salam sume..Hari ni aku xde kelas.Sepatutnya mengikut jadual ada kelas Numerical, tapi di cancelkan..Jadi aku agak lapang hari ni untuk menyambung semula cerita aku yang terbengkalai.

Ada gak reader aku tanye..

"Mana part 2?"

Huhu..Terima kasih beb..Aku tau korang setia membaca entry-entry aku..(seronok rasa dalam hati)..Aku saje je buat entry pasal 'x penat ke belajar' sebab aku fikir macam dah lama sangat hidup aku ni pegi belajar.Agak-agak bila lah aku leh applied sume ilmu yang aku belajar tu ke alam pekerjaan ataupun dunia realiti ke..(maksud aku dunia luar)..

****************************************************************

GMi bangunan Baru di bangi..Aku xsempat merasa..Aku dah grad pun..

GMi..

Sebelum aku applied ke GMi ni, aku ada kene interview skit ngan lect xpun dorang panggil TTO (Technical Training Officer).Interview tu buat kat Cheras..Aku lak memang xpernah tau jalan ke Cheras.Aku mintak tolong abg aku temankan aku pergi interview..Memula naik komuter, pastu naik LRT pastu naik teksi..Bukan main jauh la pulak rasanya.padahal aku nak gi belajar je..Sampai sana, aku nampak satu bangunan tulis GMI.. (Satu je bangunan? Ni comfirm swasta..)
Aku pun masuk daftarkan nama tggu giliran untuk interview..

"Morning Sir.May I sit?"
"Yeah Morning...Have a sit here"

*Ada 2 orang yang akan interview aku..Dua2 nya India lelaki..(Ada rasa seram sikit..)

"Ok let's introduce yourself.."
"My name is ...........................(ngan panjang lebar aku speaking)

*Sesi soal jawab berlangsung..Aku jawab dengan penuh yakin..

"Ok..What course are u apply here?"
"Actually I already forgot what I applied here sir.."
"Eh..how come u don't know.."
"Sorry sir I forgot.."

*Selepas dia check..

"Ok..Here u are asking for Mechatronic courses"
"Yeah..I already remember.." (tetibe je aku ingat pulak)

"Actually, before this i am studying for civil Engineering at Technical School.."
"What? but we did not offer any Civil Engineering here"
"Yeah i know..But i want to change my course because i thought that Mechatronic is new and more challengging.."(Poyo je aku jawab..)
"Ok..looking your result, i know there is quiet good. How about if we offer u study here? Are u going to accept it because if u say so, i will put ur name on it.." (dia try offer aku)
"Erm..I cannot give the comfirmation yet because i still waiting my UPU result.."
"Oh..Ok2..but i'll tell u that u will not regret if studying here"
"Owh really.."

Selepas tu aku pun blah dari tempat interview..Abg aku dah tggu kat bawah...jumpe je abg aku dia tanye..

"Amacam bro? OK x interview?"
"Xde hal ar..Aku comfirm dapat ni.."(berlagak lagi an..)

**************************************************************************

Seperti yang aku jangka, xberapa lama lepas tu aku dapat panggilan telefon, bertanyekan samada aku nak terima offer masuk ke GMi sebagai student Diploma...Aku just terima offer tu.. tetapi dengan xdijangka, aku dapat offer dari Politeknik Ungku Omar (Ipoh) untuk sambung Diploma In Mechatronic gak...(keliru aku mana nak pilih)


Yang aku pelik, apsal Mechatronic gak? Aku ni memang diatur hidup aku dengan Mechatronic ke..

"Ayah, nak pilih mana ye..Poli ke GMi?"
"Mana yang bagus..."
"Poli ni kureng skit..Tapi terbaik di Malaysia.. GMi lak, penat orang gi interview hari tu, bukan senang dapat..Tapi yuran dia mahal..RM3750 satu sem., rasanya under MARA.."
"Erm..Xpe la..Ko masuk je GMi.."
"Okeh.."

Tu lah sejarah camne aku leh termasuk sambung diploma ke GMi.. Jadi, sampai je masa pendaftaran ke GMi, aku pun applied..Bayar yuran yang mana patut, lepas tu masuk hostel..

****************************************************************
Hostel GMi..

First time masuk agak menyeramkan..Kami diletakkan seramai 13 orang satu rumah..Satu bilik 4 orang..Agak crowd..Letih nye nak belajar camni.. Duk kenal-kenal ngan memember baru..

"Hai bro..Salam.."(Aku hulur tangan..Mesra..Abg aku ajar camni kalau nak kenal orang)
"Ko orang mana?"
"Aku duk Klang je..."
"Owh..Aku area Penang"
"Oh..mak bapak aku duk penang gak, tetibe bapak aku kene transfer keje sane.."

*Bla Bla Bla...Berbual mesra..

"Eh..Ko ni umo bape?"
"Aku umo 20.."
"Aik..Apsal lak, aku ni baru 18..(Aku lagi muda)
"Kalau ko nak tau..kat sini ramai umo 20 sebab kitorang dulu dari IKM..Amik sijil dulu..Kira ko paling muda ar.."
"Alamak...Sume abg2 ar sini..."

Aku merasa ar duduk ngan orang lagi tua dari aku..Dorang sume banyak pengalaman, cuma dorang ni agak jahat skit ar.Aku dengar, selalunya bebudak masuk IKM ni ganaz2 belaka..So terima je ar..Aku ni freshie, so pepandai ar...

Tapi kitorang xde ar nak panggil abg2 ni..Cis.. Anggap sume same je..

********************************************************************

3 tahun beb..3tahun aku kasi habis hidup aku kat GMi ni..Semata-mata aku nak amik diploma ni..Bukan sekejap, tapi agak lama 3tahun tu..bayangkan ar kalau bayi, 3 tahun tu dia dah pandai jalan tau.. (tatih, tatih...)

Sem 1...
Study xpandai...Aku jumpe ngan Mechatronic...Electric aku kantoi.. Aku terkejut ngan peraliran kursus..Lepas tu amik, aku dapat C-... Pointer setakat 2.70... Ada ke patut..Orang kata ko kene score sem 1..Aku ni sem 1 dah teruk..Camne nak gi lagi...

Abg aku dah sambung degree? aku ni sini lagi...Duk merangkak-rangkak..

Sem 2..
Aku dah start biasekan diri..Electronic? Senang..Pasni aku nekad aku nak naikkan pointer aku..Xkira la apa akan jadi..Aku nak gak belajar tinggi-tinggi..Yuran aku MARA bayar memahal.. Alhamdulillah sem 2 punye result dah naik..Xdapat 3 lagi..Xpuas hati..

Sem 3..
Aku pulun habis habisan..Time ni aku dah xmo pk pape lagi..nak study-study..Aku nak bgtau mak aku, aku pun boleh dapat result gempak..Ingat lagi dulu mak aku pernah cakap..

"Ni study dah xpandai..Makin bodoh pulak.."

Terguris jap hati aku dengar camtu..Wlaupun aku tau dia tengah marah, tapi xpe..Aku jadikan cabaran..Sem 3 punye result aku dapat atas 3..Puas Hati aku...CGPA makin naik..

Sem 4..
Time ni dah start memain sikit..Tapi aku ndah mula biase hidup kat area KL ni..Korang pun tau kan..Kalau baca Entry aku dulu korang tau ar camne hidup aku kat rumah sewa KL ni..(Jahat kalah setan)..Tapi belajar xabaikan... (Toyol jadi pedoman..hehe)..

Sem 5..
Aku gi In-plant training..Time tu keje kat Kilang plastic..Stylo..3 bulan duit masyuk..Pointer nyaris 4..aku score habis-habisan...

Sem 6..
Aku dah penat belajar time ni..Aku asyik fokus dengan FYP (Final Year Project) aku..Kene buat mesin industri..Agak xlarat hidup aku bila sume dah xteratur. Tido pukul 3-4pagi..pukul 8pagi sambung balik buat projek..Ada 2 subjek aku terabai kan..Aku terlalu penat untuk fokus pada kelas.. Agak jatuh skit pointer kali ni, tapi still cecah 3.50.. Gempak lagi..

Akhirnya aku dianugerahkan Diploma In Industrial (Mechatronic Engineering).. nampak jugak sinar kebanggaan Mak bapak aku tgk aku pegi konvo, cume dorang masih xpuas hati selagi aku xsambung degree...Diorang nak tgk gk aku pakai topi petak tu..(Apa punye topi da..)


*************************************************************************

Aku fikir aku dah xnak dah study lagi..Aku dah penat ar menelaah buku-buku ilmiah ni..Aku dapat offer jadi technician..

"Ko xnak sambung study lagi ke?" (Mak aku tanye..)
"Sambung ma.. tapi nak keje setahun dulu.."
"Ok, ma bagi setahun je..tapi pastu, ko kene gak sambung belajar..tau!"
"Ye tau.."

*Lepas 11bulan

Aku dapat offer masuk ke UTeM sambung degree in Mechatronic Engineering (Direct Entry) kemasukan terus tahun 2..Mak aku punye lah bangga anak dia dapat masuk U..Memula abg aku, pastu aku dapat Masuk U..Dia seronok sakan..

Tapi aku...

Encik Taro tegur aku "Once you entering University..you are at that level..don't think about 'layak' or not..

Thanks Encik Taro..Aku tau, dia sedarkan aku..Aku sendiri kene berusaha bila dah dapat UteM ni..Sepatutnye aku bersyukur..betul x...Allhamdulillah aku dapat masuk University..

Aku nk grad cmni gk..

Jadi sekarang aku disini..Aku di Universiti Teknikal Malaysia Melaka sambung degree dalam bidang Mechatronic Engineering.. kali ni aku nak berbangga yang aku ni adalah Mahasiswa..Aku adalah student University tempatan..Tu xsyak lagi...

****************************************************************
Tapi xpenat ke..Aku dah 23 tahun study..Bila nak habis study agak-agaknye...

Selamat untuk korang..

7 Response for the "Tak penat ke belajar? (Part 2)"

  1. Rara says:

    sepupu sy penah berkate,enojoy your life as a student sbb bile dah keje,u'll miss ur life as a student.
    Jangan mengeluh bile nak habes study,juz keep on going =)
    --jeles tgk pointer awk tinggi -.-'

     
  2. pointer diploma je tu EV..degree ni hampeh je pointer..

     
  3. Mrs H says:

    dlu aku masuk matrik aku bole la nk score 3.5++ tapi bile masuk u pointer sume hampeh. cilakak!

    kalo ko xsbr nk abih stadi. aku lak tak sabar nk kawen weh..muahaha

     
  4. SI Gadis says:

    gmi sbelah kptm eh?
    kite jiran!! ehehe

     
  5. pnt en blaja lame-lame.
    bile kire2 mcm x nak abeh lak.
    haha

     
  6. Wah... "MANA PART 2" tu mcm tau jek sapa yg cakap.. Hehehe..

    Weh, ko kat UTEM kan?? Mesti kenal En Nizam Pavel, Timbalan Pendaftar ko.. Dan jugak En Misdom, penolong pendaftar kat situ. Heheh... Kimsalam dorang...

     
  7. amir says:

    nak tnya skit.. bagus ke belajar kat GMI ni?? Rase macam nak apply je..Ce citer skit..

     
Related Posts with Thumbnails