~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Memori bebudak hingusan..(Part 1)

Bila dah masuk dalam golongan bergelar mahasiswa ni, kadang tu duk hingap terpikir camne la aku leh termasuk dalam Universiti ni.Nama cam best je.

"Ko blaja ke dah keje skang?"
"Blaja lagi ar bro..Sambung balik.Amik degree plak"
"Humangg aihh, ang..Xsangka batul aku..Dapat gak ang masuk Universiti.Dulu duk saing-saing aku je main konda kondi " (Loghat utara)
"Aku pun xtau ar camne leh tercampak masuk dalam U ni..Mak aku ar duk hingap kat telinga aku asyik suh sambung blaja"

Yela wehh..korang sume pkir sendiri ar, kalau aku sambung je keje dulu pastu tolak tawaran U ni.Sekarang ni, Persona aku ni rasanya bukan standard je tau..Aku rasa dah comfirm-comfirm ar aku dah tinted gelap kat keliling cermin. Pastu tambah skirting fiber glass, pakai yang stylo skit.Xmain ar cikai-cikai punye. Xcukup lagi, aku install amplifier. Super amp dalam kete..Bikin sikit itu sound sytem bagi gempak. Untuk mengupgrade performance aerodynamic aku tambah spoiler terpacak kat balakang nun..Bagi awek dari jauh jeling manja je time duk ushar kete aku. Nak best lagi, aku buat airbrush skit kat body kete.Bagi nampak cun melecun.Enjin xlupe, kasi pasang itu turbo masuk dalam..Bagi laju sikit.. Lagi satu tokeh, bagi saya rim 21" baru ngan tayar lebar besar punya..



"Woii..Woii... "

Hah..

"Ko mepek mende.Kete ko tu terpacak lagi kat luar tu..Xde mendenya nak pasang sume tu, standard lagi kete ko tu."Duk berangan xhabis -habis. Duit xde banyak lak nak beli..

Dah-dah Neo Esok sambung berangan ..Cis..Bikin spoil laa..Baru gua berangan skit nak make up kete..Ushar luar jap.. Kete gua masih camtu..Hadoiihh..Bila nak jadi kenyataan sume tu..

*************************************************

Banyak punye berangan, lepak tepi tilam aku.Baring2 meluruskan apa yang bengkok... Terbayang ketika skolah rendah dulu.

"Ma, orang pekse dapat no 2 dalam kelas. Tgk ni report card. Nanti ma belikan beskal kan2.."
"Wahh dapat no 2 eh anak mama..Ok2. Nanti kita cakap sama ayah beli beskal ko eh.."
"Yeye..Dapat beskal..Abg xdapat no 2 xleh dapat beskal" (Sengal gua..)

Xpasal2 abg aku duk nyibuk nak nyampuk gak.

"Wekkk..Ma, orang pun dapat gak ar no 2.Tgk ni report card"
"Mane-Mane?"

Gua pun menyibuk gak nak tgk..Teruja gak..

"A'ah la..no 2 gk..."
"Okeh..dua2 leh dpt beskal" (Riang gembira anak kecil berdua)


Apa lagi, pas sampai je beskal kat umah mmg xingat dunia ar..Duk pusing blok sampai ke senja..Awek lalu pun aku mmg xpandang ar..Ehh.. Dulu kecik2 mana ada nafsu duk ushar awek2 ni..Pompuan pun xtau mende.Yang aku tau, gi skolah ayah antar..balik skolah ayah amik..Tgh hari, makan ma masak..(lapar plak).. pastu petang duk gi main konda kondi kat bawah tu.Senja je balik. Skang hobi baru, men beskal..

Dulu-dulu bila first time dapat beskal,Otak dah xpikir apa dah..Petang je, angkat beskal turun bawah, ronda la..Apa lagi..Tapi memang aku xleh lupa ar bende bodoh aku wat pasal kes beskal ni ar.

Ada sekali tu aku gi kedai, biase ar ngan berbekalkan 20 sen leh gak aku beli ais krim pop pop yang leh patah dua tu.. Sampai je kedai, aku park basikal kat tepi kedai tu..X ar jauh sangat nak banding kedai ngan blok umah aku, 5 minit je jalan kaki. Tapi cter jadi best, aku ingat aku gi kedai jalan kaki. Aku pun blah je ar camtu. Ngan berbekalkan aiskrim pop pop dua batang yang aku pegang kiri kanan ni, aku leka terus ar ngan beskal aku yang aku park tadi. Muka selamber rock je balik umah. Sampai umah macam xde mende jadi..

Petang tu ayah aku balik.Dia ushar tgk beskal dah xde.Aku leh wat muka rilek, ayah aku tanye.

"Adik, beskal mane?"
"Ahh sudah..Mane beskal?"
"Mana ayah tau..tanye ayah lak"
"Alamakk...siang tadi tinggal kat kedai..Waaa...Mesti dah hilang kene curik..Waaa!!!" (Menangis cover)
"Tu la..Tinggalkan lagi"

Sebakul gak ar gua kene marah ngan mak bapak gua..

Malam tu jugak bapak gua gi kedai tu.Tapi kedai dah tutup. Memalam kan..Memang ar tutup. Beskal dah xde..Waa..(Aku nangis lagi..nangis cover ar org ckp)..Esok pagi aku sendri ngan mak aku gi kedai tu balik.Punye la hangin satu pale gua, anak cina tu leh slamber duk men pusing2 ngan beskal gua..

"Adoii tokey..Ini beskal anak saya punya la..hari tu sudah tinggal"
"Owh yaka..Xpa2..Amik2..Saya pun keliru woo, macam mana ada beskal kat kedai saya."
"Ok..terima kasih tokey.."

Gua pun ngan senang hati amik beskal kuning gua tu..Cis anak cina tu..Selamber je men beskal gua..Gua shoot pale lu nanti.. baru tau..

*************************************************

Kenangan beb basikal tu..Xlama pas tu dia ranap gi mana ntah sampai memori dlm pale aku pun lupus sama sekali.Gua kat umah bukan men beskal je beb banyak lagi permainan yang menjadi kewajipan dilakukan time-time petang tu.. Kalau memakcik tu, memang tetiap hari dorang lepak kat taman bawah tu. Duk kumpul reramai bergosip kot..Xpun bersosial ngan jiran-jiran tetangga. Aku xamik port..Golongan makcik tu beb.

Korang kalau xtau konda-kondi tu mende..Lebih kurang men game camni ar

Yang aku amik port, ni haa..Member-member gua.Main konda-kondi.Selain dari tu, permainan yang banyak ikut musim. Time musim gasing je, sume orang start main gasing, pastu turn main layang-layang, main chapping bola, pastu rounders. Sume game hardcore punye..main baling selipar paling hardcore..Kalau baling memang tepat2 shoot pale je. No Mercy bebeh. main la pepuas.Dulu kecik2 jahat bukan main. Kalau gi main memang balik lewat ar. kadang tu malam baru balik.Duk main pistol yang kuar percikan api tu..Kene beli belerang dia..Style..


Malam2 duk tembak menembak. Yang paling takut kalau main nyorok-nyorok memalam.Ada orang kata kat aku..

"Hei adik, malam-malam jangan main nyorok-nyorok."
"Nape pulak abg?"
"Jangan..nanti hantu sorok kau.Terus xleh balik rumah"
"Takutnye.."(Senang kene tipu)

Aku dengar cakap..memalam xmain ar nyorok-nyorok.Tapi main kejar-kejar je..main tetap main.Xleh lepas aktiviti tu.. Tapi time dulu ok je mintak kebenaran kat mak..

"Ma nak kuar gi main.."
"Haa..Kuar la..Tapi maghrib je balik.Jangan balik lewat.Report kat ayah ko nanti"
"Yelah ma.."(Takut kat ayah)

*******************************************************

Ayah aku garang jugak beb.Tapi time dia marah jela.Dia xpernah pun pukul anak dia.Tapi jangan mintak ar.Ntah apsal, kalau bapak aku cakap sekali je, terus je pergi..Kalau dia suruh, terus jalan.. Tapi kalau mak aku suruh..haa ni jawabnye..

"Jap lagi la ma.."

Isk..xpatut plak aku rasa dulu aku buat camtu..Tapi aku ni xlah jahat sangat beb.Xde ar aku nyusahkan sangat mak aku time aku kekecik dulu.Cuma dulu kalau bapak aku marah sume orang senyap.Dia punye voice, mmg xde sape leh lawan ar.Ada baran skit..

Penyakit gak tu..baran..Aku pun sakang dah mula macam baran skit..Adoii..Berjangkit penyakit orang muda..Maghrib lak..Nanti aku sambung balik..

Selamat untuk korang..

3 Response for the "Memori bebudak hingusan..(Part 1)"

  1. Rara says:

    konda kondi seronok!tapi tak pernah maen pun.huhu.

     
  2. teringat dulu2 main baling selipar, suka sangat main tuh, sekali tiba2 satu hari tuh, baling punya balik terkena kepala pakcik sorang neh... erk, terus tak nak main dah

     
  3. kenangan time kecik2 mmg best!

    kalau la dpt diputarkan waktu lagi

     
Related Posts with Thumbnails