~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Makan punye hal..

Ngeh ngeh..

Punye ar kenyang perut ni pas aku melantak nugget ayam cap Ramly 7 ketul pastu ada lak sekali roti Gardenia berintikan telur hancur bercampur dengan cili besar..Rasa memang yang paling terbaekk (sebab aku masak sendiri)..

Sebelum makan tadi..

Ntah aphal perut aku hari ni tadi punye lapar sebab semalam dengan berbekalkan megi kosong je aku mengisikan ruang dalam perut ni. Aku pun nekad, kene gak kuar beli something yang boleh buatkan aku kenyang tgh hari camni. Amik kunci motor Sulhi, pinjam jap ekk bro.. Aku jaga elok motor ko ni..

Start engine motor terus gerak gi kedai runcit dekat-dekat sni je..

Prengg....Prenggg..

Sampai je kedai cina tu..Aku pun masuk buat muka cool..Hah, nampak telur ayam terus jadi aim aku..

"Semalam sape menang?"

Eh..Aku terkaget gak tetibe tokey kedai ni tegur aku..Daripada soklan dia aku dah leh agak mesti tanye soklan pasal bola semalam ni.Macam lah dia kenal aku... Peramah sungguh orang Msia.

"Oh..Semalam Inter menang la..2-0"
"Eh bukan 3-0 ka"
"Ntahlah..saya rasa 2-0"
"Ada la..Last minit ada score"
"Hee.." (aku sengih cam kerang)

Dah tau sangat cina ni dah salah..Aku pepagi tadi dah check result game bola semalam tu kat internet, toksah nak kencing aku ar cine..Pasal bola aku comfirm sudah update punye hard disk pale otak aku ni..Cume malas je nak balah ngan cine ni..

Telur 10...bawang 4..

Pas pusing-pusing area kedai dia, aku beli telur ayam 10 biji pastu bawang besar 4 biji..Cukup ar kot..Abis siap bayar kat kaunter terus aku gerak balik ke rumah..Memang dah plan nak makan roti campur telur ini hari..Perut pun dah krukk krakk krukk krakk..

Sampai je rumah, aku kunci pintu gate, parking motor bebaik siap lock tayar belakang, then terus lock grill rumah...Kunci siap-siap sebab pasni mase untuk aku beristirehat di hari minggu..

"Xleh jadi ni..Panas nak mampuih Malaysia ni.." (terus je tanggal baju..Normal ar bagi lelaki tak berbaju kat umah)

Tetibe...

"Arghhh Shitt.."
"Syiall ar..aku lupe nak beli roti!!!"

Masalah yang ketara bila penyakit lupe ni asyik melanda diri aku..Ni sume kes tokey cina tu ar kencing aku pasal bab bola tadi sampai aku lupe nak amik roti..Xpasal-pasal aku kene gerak gi kedai balik..

Tapi ego laki kan ada, campur lak ngan kes malu..Aku xgi kedai tu balik, kali ni gerak gi kedai jauh skit..Nak cover malu punye pasal..Nak xnak kene gak kuar carik roti..

******************************************************************

Kes pasal makan ni selalu aku abaikan bila ada kat umah sewa..Makan pun dah tak teratur sangat..Aku pun makan apa yang ada je..Selalunye megi je ar yang ada kat umah..

Kalaulah aku kat umah..

Terbuka je mata lepas dari tido, terus bukak pintu bilik..Gerak nak ke toilet.. Time tu comfirm atas meja makan dah tersedia sarapan menunggu masa untuk aku membahamkan je.. mak aku dah sediakan lebih awal macam tau je timing anak dia bangun dari tido.

Pas siap mandi, terus makan..

"Kau nak makan pe tgh ari nanti..Ma nak masakkan"

Baru je makan sarapan tapi mak aku dah tanye lauk untuk aku tgh hari nanti..Memang selalunya mak aku akan masak ikut lauk kegemaran aku sebab aku ni jarang balik ke rumah, so bila balik mmg sedap ar lauk tu..

"Ma masak je la pape..Xkisah pun"
"Eh bgtau lah..Dapur tu ada ikan, ayam sayur...Ko bgtau je..Ma masakkan.."
"Ikut mama ar...Masak jela sambal ayam cukup ar.Tu pun dah sedap dah."
"Sambal lagi...Okeh la nanti ma masakkan..Haa..Ko suke makan taugeh kasar kan..."
"Eh mestilah.Favourite tu.."(Mak aku xlupa lauk kegemaran aku)
"Ok..nanti ma masak.."

Taugeh kasar belum goreng..

Bila ada kat umah, terasa macam kat heaven.. Tu ar orang cakap "rumahku syurgaku".. Bila dah duduk sendiri camni, time bab makan memang aku teringat lauk mak aku masak..Memang xde sape boleh lawan kesedapan lauk yg mak aku masak..Memang no 1 in the world ar.. (Untuk tekak aku ar..)

*****************************************************************

Teringat dulu bila mak aku sakit..

Kalau mak aku sakit, dia memang xkan bangun punye..Selalu terbaring je..Disebabkan kat umah aku hanya mak aku sorang je kaum hawa, yang lain sume laki-laki..Jadi xde sape pun yang pandai nak memasak atau mengasapkan lagi dapur tu..Kalau bagi kat aku, masakan bujang leh ar aku masak..Tapi kalau nak bagi mak aku yang makan, memang aku surrender ar..

Ayah aku pun faham..Bile time nak makan, anak-anak dia pun dah lapar..

"Nah amik RM50 ni..Gi la kedai beli nasi bungkus..Ko tanye mak ko nak makan pe.."

Ayah aku hulur note RM50 sekeping..

"Ok..Ayah nak makan pe?"
"Ko beli ar nasi goreng USA ke.."
"Ma lak nak makan pe.."

Mak aku terbaring lesu je..Orang sakit kan..

"Ko belikan Ma nasi kosong..Ayam masak merah ke..Pastu telur dadar.. Tapi.." aku pun terus potong cakap mak aku..

"Ye tau dah Ma..Tapi Xmau ajinomoto pastu xmau buh belacan ke ape ke sume kan.."
"Hah.Pandai pun .Jangan lupa bgtau orang kedai tu tau.."
"Ye Ma..Nanti orang cakap la.."

Aku tau dah memang mak aku alergic bahan perisa ni sume..Belacan tu lagi ar, memang dia xkan sentuh..Kalau dia makan memang menggaru satu badan ..Tapi nasib baik alergic tu xturun kat anak dia ni..Kalau x, ngan aku sekali kene berpantang makan..

Sorry belacan..U are not allowed in my house

Bila mak aku sakit, memang harap sangat dia cepat sembuh..bila dia sakit je, keadaan rumah akan menjadi kucar kacir..Hidup menjadi tidak terurus sebab makanan xsedia..Pinggan mangkuk pun bersepah kat dapur.. Baju kotor memang akan bertimbun-timbun ar..

Mak gua memang yang terbaek..

*****************************************************************

Terase macam nak balik ke rumah bile cuti-cuti macam ni..Tapi terfikir lak aku kalau balik kerumah bukan sikit duit mau pakai tu... Campur lak ngan minyak kete, pastu tol lagi..Mau lebih kurang RM100 nak pegi balik..Student cam aku ni mane lah banyak duit...

Xpelah tahan dulu rasa tu..Nanti cuti panjang baru aku balik kerumah..

Skang masa untuk aku berehat di Melaka..Ohh Ahad..

Selamat untuk korang..

16 Response for the "Makan punye hal.."

  1. sabar jelah p'e.. dugaan Allah sume tu.. dia mengajar kita..

    tp lawak tol lah kau leh lupe beli roti tuh, hahaha..

     
  2. huhu..tu ar pasal alam..leh lak aku lupa nak sambar roti..xpasal2 kene kuar 2x..

     
  3. duk la melaka ni smpai lebam..bosan gile dh duk mlaka ni..

     
  4. apa bleh buat..nak balik xde duit..terpaksa stay kat melaka tersayang ni..

     
  5. agak untung siapa jd isteri awak. hahaha ;p

     
  6. uik..npe lak untung nurul?

     
  7. tanye cine tu inter dari negara mane? mesti die cakap afrika selatan.

     
  8. kehkeh..cine tu bajet leh kencing gua..xdapat ar..

     
  9. Rara says:

    ni same je ngan dik sya ni...Ade sekali duk terlupa amik roti kat kedai makan.Punye takmau amik,esok tengahari baru pi amik. ^_^

     
  10. hehe...roti slalu dilupakn...

     
  11. haha...thu x pe..
    tula lelaki..thu nk je..
    hehe..sekali sekala tolong mak x salah la..

    kalau sudi komen la entry saya..
    best sangat

     
  12. Zierwa: pasni rajin dh nk tolong mak..waaa...

     
  13. b says:

    haha.... sma arr... aku pun pelupa gak... tu la psl kena mkn kismis hari2 .. hehe

     
  14. kismis kah? okeh2..kne crik cmni..

     
  15. Lelord says:

    ciannnn meh dtg umah akak kat klebang

     
  16. laa umah akak kat klebang ke..awat x habaq awai2 haha... (loghat utara lak)..

     
Related Posts with Thumbnails