~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Kaki Bengkak.! Tips skit...

T_T ..... Adehh kesian aku tgk cik adik sorang ni..Asyik sakit je lutut dia..Duk berjangkit lak ke buku lali..Dengar citer makin bengkak lak.. Camne tu..

Rasenye dah lama dia sakit ni..pastu elok dah..Pastu sakit balik.. Cik adik.. Itu lutut ada longgar ka?


Pergerakan lutut ni..

Aku pernah mengalami kaki bengkak dulu..Sakitnye memang bukan kepalang ar..Nak gerak xleh...Nak diri apatah lagi..Xgerak kang, perut lapa..Kalau gerak kang kaki sakit...

*********************************************************************************

Teringat dulu pengalaman aku kaki bengkak...

Dulu time amik diploma kat GMi, rajin turun pegi futsal..Tetiap minggu mesti dua xpun 3 kali muka aku kat padang futsal punye ar..

Nak jadikan cerite lebih menarik..

Time ni member aku passing bola betul2 kat aku...aku pun tahan.. Baru je nak kasi shoot, aku hayun kaki kanan..Kaki kiri stay lagi, tahan beban badan aku..Tetibe lak ntah camne, member team aku sendri datang nak sepak bola..Citer pun jadi makin menarik, bile dia tersepak betul2 kat buku lali kaki kiri aku.. Bedebukk gua jatuh!!

Prakk!!
Nyaris patah...nasib baik xpape..

"Adehhh... Wei sakit doh..."
"Wei ko Ok ke Pi'e"
"Sakit kot...Ko ni, kita satu team pun nak rebut bola ke"
"Aku xpasan doh kaki ko..."
"Adeh...Xpe2...Korang sambung..aku nak duk luar...Tolong ganti wehh.."
"Aku, aku"
"Ok.. Adehh (Terloncat2 nak kuar padang futsal)

Memula kat luar padang tu ok lagi...Compare ngan kaki kanan nampak cam same.. Time ni selamber je aku leh drive moto lagi...Balik umah..bubuh Ais...pupuk sikit kat kaki...Nampak cam ok..Cume bile jalan terhencot-hencot ar.. Malam tu tido macam biase..

Terbaekk..

Lebih kurang camni ar dia bengkak..Ni gua rembat Google..

Pagi tu aku bangun kaki dah kembong..Masuk Angin..Dah biru-biru dah..Bengkak habis.. Aku sendiri tgk pun takut..Bile usik-usik, aku sendiri xleh rase kaki aku..Xleh jadi camni.. Kalau aku compare ngan belon, dah sama besar dah ni.. Hari tuh jugak aku balik ke rumah..

********************************************************************************
Sampai rumah..

Mak aku jemput aku balik rumah..Aku nak bawak motor memang xkan dapat tekan brek ar... Kalau aku bawak motor jugak dengan keadaaan kaki camni, aku rasa comfirm2 aku langgar tiang jalan pastu balut terus kaki ngan tangan ngan campur kepala sekali..Cehh!..(Mintak jauh ar tu sume)

Aku mintak tolong mak aku, mana tau ada pape petua yang leh pakai nak redakan bengkak ni..Dah puas dah aku buh ais, sampai sejuk dah jari kaki aku, xkecut2 gak kaki ni..Ni comfirm angin dah penuh dalam kaki.Sakit dia hanya Allah je lah yang tau camne aku rasakan..

"Ma camne ni..Kaki ni sakit sangat"
"Iye Ma tau...Ni nak buat ubat untuk ko ar ni.."
"Ma blender apa?"
"Ni haa petua orang dulu pakai..Letak halia kat kaki.."
"Boleh mujarab ke"
"Mesti la boleh mujarab...Insyaallah boleh.."

Halia camni gopenye.

Mak aku pun buh la kaki aku...Pupuk skali banyak..Balut ngan kain pengakap tu.. (yang selalu dorang buh kat leher tu)..Tapi aku buh kat kaki..Macam kain anduh kan...Belasah je ar..Janji kaki aku baik..

Semalamam kaki aku berpupuk ngan halia cap original ni..Panas dia (Ya Allah... Memang berangin habis ar!!)

Keputusannya dah nampak mengecil skit..Mak aku bekalkan halia dah siap blender untuk aku pupuk kat umah sewa nanti..Aku pun xnak ikut je ar apa dia cakap, kaki dah sakit..So ikut cakap orang tua..

*********************************************************************************

Selepas 3hari

Keberkesananya berjaya..Keputusan menunjukkan kaki aku pulih sepenuhnya..Setelah aku compare ngan kaki kanan, cume ada sedikir perubahan, tapi xpe..Perubahan xberapa ketare, yang penting aku mampu berjalan seperti orang normal..

Setelah kaki aku dah sembuh, aku masih xserik..Masih gak gi turun main futsal...(Biaselah laki) Mana la pernah serik betul x...

So untuk Cik EV..Cubelah ngan tips memupuk menggunakan halia tu ye...Insyaallah dengan izin Tuhan kaki akan cepat sembuh..

Selamat untuk korang..

7 Response for the "Kaki Bengkak.! Tips skit..."

  1. Rara says:

    ehe..ini ke entri khas untuk diriku.. ^_^ ye incik,saya akan ikutla itu advice.suda letak2

     
  2. owh..bgus2...nnt nk cube letak..
    kalau kaki retak pun leh cube gk ke?

    kalau sudi komen la entry saya..
    duka dalam gembira

     
  3. hallo...

    hehe... aku ingat, entry utk aku tadi....

    Keh keh keh

     
  4. kalau bengkak di hati?nak buat macamana?

     
  5. Ev : Gud2..teruskan..
    Zierwa : Kalau kaki retak baik jumpe doc..doc lagi tau..huhu
    Fello: Kehkehkeh
    Stiffler: Bengkak di hati pun kene jumpa doc jugak ar bro..

     
  6. Sesopie says:

    Whaa..Dah de tips untuk kaki bengkak.Nice

     
  7. fikah mus says:

    hari tu terlseiuh kt lubang jalan, waktu lintas jalan.
    mula2 ok lagi.
    lepas beberapa jam, baru nampak bengkak dia kan??
    waktu tu dok jauh dari rumah.
    tak de 'can' nak guna petua2 segala ni.
    anyway, thanks for the tips!!
    good info!!

     
Related Posts with Thumbnails