~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Ceritera naik bas..

Bangun pagi je, nak kene bersiap nak ke kelas..Hari-hari bila bangun pagi je mesti bende yang aku nak cakap..

"Malasnye..!"

Agak-agak korang lah kan, kalau aku ni tetibe berubah menjadi seorang manusia yang sangat-sangat rajin, tetibe bangun pagi aku gi gosok baju, cuci toilet,cat rumah, bercucuk tanam... Mesti time tu aku dah buang tebiat agaknye.Pepagi buat sume bende alah tu...Cett.. Unta padang pasir pun takde malas macam aku daa...Kude laut pun takde malas cam aku gak..Aku je yang malas..

Tapi an...

Kalau diikutkan, hidup gua skang xdelah hell macam time skolah menengah dulu...Kira heaven lagi ar jugak, gi kelas kul 9..pastu University pun tade ar gedabak jauh pun, naik kete 10 minit dah leh terpacak batang hidung depan fakulti..Boleh sempat lagi an kalau nak sapan ke mende..

**********************************************************************

Dulu kalau nak pegi skolah, jarak rumah aku ngan sekolah ada ar lebih kurang 40km kot... aku hentam je, sebab memang jauh..Sebab aku gi skolah dulu memula kene naik bas pukul 5.55am.Tu bas trip pertama.. Kalau aku naik trip ke-2, aku ngan sardin xde beza..

So dengan berbekalkan basikal buruk gua, gua naik dari rumah sampailah ke perhentian bas..Dah rasa dah time tu dingin pepagi buta menyelubungi kegelapan...Habis sampai je kat port bawah pokok tu, aku parking basikal ala-ala Le Runs pastu aku lock ngan rantai besi..Bace doa skit, moga-moga janganlah basikal gua hilang..Aminn..

Tggu jap bas pertama untuk sampai..Ader beberapa minah kilang sibuk berborak tepi aku, tapi bahasa memang susah skit nak paham..Sebab, bahasa perantaraan kat situ mase tu adalah Tamil..Cis.. Awek india...mane leh layan..

Bas tanpa aircond..

Dari keheningan kegelapan tu, bas pun sampai..

"Nah Ane...ini singgit tujuh posen.." "Mau turun Klang ka.."
"Ye lah..Mau gi skolah la ane.." Aku jawab sambil kunyah chewing gum..
"Wokey" Sambil pandang sinis kat aku..

Time ni masih pakai lagi kelendan bas..Keje dia datang nak kutip duit dari penumpang sambil bagi tiket siap tebuk-tebuk lubang tu..Punye ar klasik.Tak macam skang, amsuk je bas, dah kene bayar kat mesin..Xpun guna kad Touch N Go je..Punye ar senang..

Keadaan bas ni pun dah sangat usang dah sebenarnye..Aku rasa kalau nat tayar bas ni mereput tak pun terhakis , mau jugak lah aku naik bas xcukup tayar disusuli insiden yg xbest.. Aku cube gak ushar kiri-kanan mana tau ader awek comey..Boleh lah jugak buat hati ni sejuk je pepagi camni..(Berangan sorang-sorang)

**************************************************************************

Kreekkk....

Bas berhenti...Sorang awek lengkap berbaju sekolah berwarna putih, berkain biru ngan sopan bertudung naik bas dan betul-betul duduk sebelah aku..Dari badge sekolah nampak memang sama skolah dengan aku..raut muke comey je..Cume xsenyum..

"Err...Assalamualaikum..."
"Waalaikumsalam.."
"Sekolah Teknik Klang ke.?"

"A'ah..."
"Eh..Samelah kita...Amik kos per?"

"Kos Elektrik..."

"Eh...Bukan Teknik eh..Vokasional ke?"

"A'ah.."
"Patutlah xnampak.."
"Emm."

Terasa macam aku sedang lena dibuai cinta bile melihatkan ada gadis sedang duduk bersebelahan sambil tersenyum manja dan menemani aku pergi kesekolah.Dengan angin dari luar bas hembusan pagi menyempurnakan lagi suasana ketika itu..Cewah..

Opss!!!! Neo...Ko berangan...Tu sume xmungkin..

Cis..

Perbualan tu pendek je..Aku ni pulak boleh lak blushing-blushing bila jumpa ngan awek..Memang alergic ar nak bercakap ngan perempuan ni.Xtau ar nape aku ni jadi susah sangat nak bercakap..So aku pun diamkan diri..Biarkan awek tu melayan perasaan pagi hari..

Akhirnye bas pun sampai betul-betul tengah kat bandar Klang.Bandar yang sangat sibuk dengan manusia...

Aku terus gi ikut jalan aku, awek tu ikut jalan dia...Padahal skolah same, tapi haluan berbeza..Xpaham aku..Mungkin dia ada urusan lain kot..Xpun dia nak beli roti canai ke mende..Abaikan ar.. Tapi aku dah sedar kat sini, skill aku mengorat awek harus dipupuk lagi...Cett..Xcukup jantan ar xleh ngorat awek..

********************************************************************

Sini pun dah boleh nampak betapa kuat keazaman aku untuk menimba ilmu ke sekolah bila terpaksa mengharungi jalan berbatu-batu jauhnya dengan bas usang..Lepas tu kene tukar lagi satu bas..Haiyo...

Eceh..

"Klang Banting, Klang Banting...Naik-naik sini sini..."

Melaung-melaung kelendan bas..


"Yela..Saya mau naik..Nah ane ini lapan posen.."
"Kasi cepat masuk!!" tengking kat aku..


Cehh..Mentang-mentang aku ni bebudak skolah..Layan nak xnak je...Aku pun amik pot lagi dalam bas...Chewing gum aku dah agak tawar..So, disebabkan hati yang panas membara, aku lak takde pot nak buang Chewing gum ni (alasan)..So aku tepek bebetul kat seat bus...Haa!! Puas hati...

Bila setan merasuk diri campur lak ngan otak yang mentah..Tu ar jadik..(jgn buat ni ekk)


Cuaca masih gelap lagi...Terbayang dalam otak aku rasenya bebudak yang sebaye dengan aku mesti tgh enak dibuai mimpi lagi, xpun mesti ada yang para ibu-ibu tgh sibuk duk kejut anak dia yang liat tu bangun tidur..Libas je ngan tali pinggang...Kahkah..

Burung pun tido lagi aku rasa time ni..Manusia cam aku je yang awal gila bangun nak kesekolah..Tgk jam kat tgn ,skang dah pukul 6.30am...Bas betul-betul berhenti depan skolah aku..

Aku pun turun dari bas..

"Hinshh..." mengeluh panjang... "Dah sah-sah budak hostel sume baru nak bangun.."

Pak guard pandang mesra je depan aku...

"Awai betoi ang sampai skolah..Semangat ekk" "Nak buat camne pakcik...Skolah ni saya sayang sangat.." "Btoi ka..Hahaha..." "Saya nak gi masuk kelas lah pakcik..nak sapu-sapu skit..." Macam betul je aku nak sapu.. "Haa baguih2...sapu lantai kasi bersih.." "Ok Pakcik.."

Senyum je pak cik tu...Mesti seorang yang periang..Cett

***********************************************************************

Kalau ikutkan banyak bende jahat aku buat time skolah dulu..Hinshh...

Apsal lah jahat sangat...Tu baru kes aku nak gi skolah...Belum kes masuk kelas...Nanti senang-senang aku sambung balik..tetibe lak tadi member aku ajak BBQ kat umah dia..Dah ada rezki, xkan nak tolak..So sapu je ar..

Nanti gua sambung..

Selamat untuk korang..

5 Response for the "Ceritera naik bas.."

  1. Bila kau citer gini, teringat aku time tak dpt nak isi borang skolah teknik, dah telambat..

    kenangan..kenangan.. :)

     
  2. Xpe bro..tu sume cter lama..yang penting skang ni..Ko dah sampai australia pun...huhu...
    Rezki beb..

     
  3. Rara says:

    chewing gum kasi satoo!
    best pe nek bas,cube la sekali due kali dalam seumur hidup dak U,nek bas utem tuh.hehe

     
  4. mana awek tu skrg?? hehe, dah jadi awek lu ke?? Keh keh keh

     
  5. kehkehkeh...mane nak jumpe awek tu..ntah2 dah jadik bini orang..

     
Related Posts with Thumbnails