~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Nikmat rokok...

Bace dalam Facebook ada shoutbox cik EV tulis ni...


Apa yang bestnya menghisap objek yang bernama rokok ni..Sila jawab~

Hehe...Rokok ye..
Kalau citer pasal rokok ni, kene panggil sorang yang Anti-Rokok, sorang Ex-Smoker ngan sorang Perokok tegar duk semeja..Meh-meh korang boleh bagi hujah memasing.

*Perokok nyalakan rokok sebatang..Winston 14..(Lighter Zippo)

Perokok: Nak sebatang bro..Amik ar.. (Sambil campak sekotak Winston 14 merah atas meja)
Ex-Smoker: Eh xpe..Aku dah stop ar..
Perokok: Xjantan ar x asap...Apsal stop..
Ex-Smoker: Ntah ar..Lama gua stop, nak start balik xleh ar..
Anti-Rokok: Sengal ar ko ni..nak hisap rokok blah ar..busuk doh..
Perokok: Eleh..Ko mengelabah pehal..Lu xtahan lu ar blah..
Ex-Smoker: Rilek2..Jangan gaduh..

*Perokok duk sembur asap kenikmatan..

Winston Merah..

Perokok: Ko tanye Mamat ni, dulu dia hisap rokok sebab apa..Cter skit..
Anti-Rokok: Hah..Dulu apsal ko hisap rokok..Skang x pulak..
Ex-Smoker: Owh.. Ok cter dia camni sebenarnye..

****************************************************************************

Ok beb...Meh aku cter..(Kita menyelinap masuk kisah ex-smoker ni..)

Dulu pas SPM duk cuba-cuba nak hisap rokok..Tengok memember sume hisap macam cool ke..Asap kuar dari hidung beb..Style giler..

"Beb..Jom try hisap rokok..Aku nak try doh..Ala kita hisap skit je..Pastu kita benti ar..Xde hal kan..Sekurang2 nye ada ar pengalaman.."
"Boleh jugak..ko nak try mana?"
"Mane-mane ar..Tgk ramai je hisap Dunhill.."
"Tu keras skit kot.."
"Amik Sempoerna ar..Dorang kata sdap"
"Okeh layan.."

*Seluk poket..Ada 2 ringgit je kot...

"Ko ada bape?"
"2 ringgit gak"
"Cukup kot.."
"Okeh..Beli.."

*Angkat Sampoerna sekotak..

Kretek stylo..

"Cari pot baik bro..Jom.."
"Jom..haa sini ok kot.."
"Ok bakar ar..Gua nak skit.."
"Fuhh uhuk uhuk.."(Tarik sepam dua)
"Ek eleh..baru skit bro...Lagi2.."
"Uhuk-uhuk...Aku xmau ar.."
"Sengal..rasa cam celaka..Tapi hujung lidah manis kot.."
"Tau pun..Try lagik.."
"Nanti ar..memula ni susah ar..."

Ok sume start dari situ..Mula-mula just nak mencuba saja..Tapi lepas tu, dah mula gian dengan nikotin..Memula rasa sakit bila asap masuk dalam peparu..Tapi pastu, sakit tu tolok tepi ar..Yang penting nikmat tu ada...Nikmat tu korang xkan tau selagi xcuba sendiri..

***************************************************************************

Perbualan tu sambung balik ar..Lama gak dorang duk melepak semeja menghirup udara yang tercemar ngan Winston 14 merah tu..

Anti-rokok:Ko ni sengal ar..Elok-elok peparu ko tu fresh.Ko gi cemarkan dia..
Ex-Smoker: Aku mana tau..Time tu aku bebudak lagi kot..Baru pas SPM..Mana reti pk panjang..
Perokok: Haa..tu aku cakap..Ko mana tau nikmat rokok..Selagi ko xtry sendri, ko xpayah cakap ar.Hanya orang yang pernah hisap rokok je yang tau rokok tu camne..
Anti-rokok: Ceh..Ko ingat best sgt ke..
Perokok: Aku nye pasal ar...Ko sibuk pesal..

(Pasal rokok pun nak gaduh...Keburukan ni)

Ex-Smoker: Rilek2 wehh korang..Xyahlah gaduh pasal ni..
Anti-Rokok: Dia ni ar kecoh... Ok pastu apsal lak ko leh benti hisap rokok..?

Ok ada beberapa sebab yang buat aku berhenti hisap rokok..

*****************************************************************************

Ok..citer Ex-Smoker tu camni..

Aku dah jadi perokok tegar dah..Pas makan je comfirm ar kene asap dulu..Kalau x memang xsenang keje ar..Idea pun tada mari.. Ada sekali tu, rokok xde..Pas makan je aku dah mengelupur xde rokok..Nak pow memember, dorang pun sengkek..

Nak xnak..Aku start engine motor, terus gi Stesen Minyak..Yang tu je dekat kot nak beli rokok..Pas hulur duit kat kaunter, xnyempat nak balik..Bakar kat situ gak..Dapat sepam dua, baru balik..Nikmat kot...

Stylo skeleton ni..Aku suke..Giler cool..

Lagi satu nikmat time nak melabur...(Tandas beb)..Tu kalau aku cter korang xcaye lak..masuk je toilet, kasi bakar sebatang dalam tu..Lancar je pergerakan usus aku mengeluarkan isi dalamnya.. Tu satu, yang kedua xde ar bau bahan buangan dalam tandas..sekurang-kurangnye nyah bau busuk, just ada bau asap rokok je.Kan ke bagus camtu...

Ada beberapa sebab aku berhenti rokok..

1) Poket ku yang sering sengkek..Kerajaan pulak dah start naik harga rokok setiap tahun..naik sikit xpe..Naik mendadak..
2) Famili ngan xtau aku merokok..So bila ngan dorang terpaksa menahan kehendak untuk tidak merokok. (Giler hipokrit)
3) Kejap hisap..Kejap stop.. Peparu xstabil..Nikotin dalam badan kurang..
4) Pernafasan makin xlancar...Bernafas berbunyik je..
5) Time gi futsal tu, gua pancit bro...Kejap je gua surrender..Kua padang terus..
6) Asyik kene pow ngan memember je..Sape xbengang..!

Sebabkan aku dah xstudy..Aku duk ngan famili..Jadi selepas tu, dah xnampak ar rokok kat diri aku ni..Pernafasan aku menjadi semakin lancar..Ada gak aku try nak hisap balik, tapi macam dah imune lak..Aku xleh terima asap rokok..Try hisap sekali, pale aku pening...Tengkuk aku sakit.. Aku batuk2..So aku rasa aku xleh merokok dah..Tu sebab aku benti..

************************************************************************
Perbualan 3 sahabat tu bersambung balik..

Anti-Rokok: Hah ko dengar tu mengong..member ko sendri dah curse rokok tu..ko tu duk menyedut lagik..
Perokok: Hek eleh..ko ni mengelabah apsal..
Anti-Rokok: Wehh sebelum muka ko masuk front page surat khabar sebab mati kene kaki aku yang dah ringan nak hinggap kat pale ko..baik ko buang rokok tu..
Perokok:Yela-yela..Korang cakap camni..Aku hilang feel dah nak tarik..

*Dia pun buang rokok tu..Tapi untuk stop merokok jauh sekali..

****************************************************************************

Kesimpulan cter ni..

Rokok tu bagi sape yang dah hisap, korang mesti rasa nikmat punye..Susah kan nak gambarkan kenikmatan dia kan..Memang best..

Tapi bila dah start melekat ngan rokok, rokok tu dah jadi best frenz dah..Xde awek pun takpe, asalkan ada rokok..Betul x beb?

Nak jadik camni?

Kerajaan dah banyak kot buat kempen memacam pasal rokok ni..Tapi aku xrasa pun boleh buat orang xmerokok..Mungkin yang jenis ada kesedaran tu akan insaf ar, tapi yang hati kering tu sendri mau ingat la kan..

Ok xmo cter panjang-panjang...Korang ada akal, fikir sendiri ye tak..

P/s : Camne lak aku leh buat entry pasal kesedaran ni..Layankan..

Selamat untuk korang..

35 Response for the "Nikmat rokok..."

  1. Rara says:

    Entri terbaek mase ni..biar ade kesedaran sket

     
  2. Unknown says:

    merokok membahayakan kesihatan
    tu je
    =P

     
  3. Anonymous says:

    org kaye je hisap rokok..yela..duit byk sbb to leh beli..org xde duit xbeli mcm aku..faham2 la..

     
  4. hoho.. bagus2.. suke entri nih... jangan merompak mencurik sudah semata-mata nak beli rokok

     
  5. NAJ HEBAT says:

    rokok mmg best.. aku tgk org hisap pon meremang bulu rome..

    cikgu kata, org isap rokok ni bleh takutkn hantu.. sbb dia hembus keluar asap.. hantu bodoh. dia ingt tu geng2 dia jgk..
    tu yg hantu respect ngan perokok tegar..

     
  6. Sempoi gak entry ni..siap ada makan2 kaki lg. haha

     
  7. SyuQ says:

    citer yg menarik
    :-)

     
  8. Thanks all sebab comment..

     
  9. takyah cakap banyak, mengikut fatwa agama tahun 1995. rokok adalah HARAM.

    so,hukum dia sama jelah macam makan bab* or minum arak. :)

     
  10. hudhud says:

    merokok membahayakan kesihatan ? tataw la nak cakap apa tp perokok hidup lama je hahaha. yg penting rokok ni menghabiskan duit doe ! bayangkn la winston light 14 je dah rm5.80 kot. cukup I beli nasi kandar doe ! HAHAHAHA

     
  11. kacang says:

    bahaya tok kesihatan.
    dorang saje nk carik penyakit.

     
  12. bh says:

    mak aih..makan dalam siott

     
  13. ftrhd says:

    percaya atau tak orang yg isap rokok takkan pernah kaya..rumah takkan pernah di renovate.. ini pengalaman kat kampung ni..ramai orang tua kat sini merungut pasal rokok..dah tua2 baru nak nyesal :p

     
  14. shazika says:

    wohaa..
    bagos bro ulas pasal rokok2 nih

     
  15. K2r~90 says:

    ohoo tumb up!!

     
  16. huhu..thanks beb

     
  17. sy seorg social smoker..hehe
    tp bila hisap terus pening kepala..hahaha..

     
  18. K2r~90 says:

    dulu ayah ku adalah pencite rokok, tp setelah dr sarankan berhenti demi diriku y disahkan lelah
    akhirnye die bjy berhenti,

    so kdng2 perokok bole berhenti tabiat ni demi orng tersyng hehe

     
  19. aku pernah ada kawan, merokok lepas tu berenti, lepas tu hisap balik lepas clash ngn awek, dan jadi perokok tegar sekarang.. aku geleng kepala je la

     
  20. salam..
    entry yg bagus..
    best je jalan cerita..
    kesedaran untuk sy..
    tp sy xisap rokok..
    hehe

     
  21. Nas says:

    ahahaha...nice post ko...ermmm.apepown bek xyah rokok..:P

     
  22. eNaSaN says:

    x suka bau asap roKok...tp dikelilingi oleh dgn perokoK..abah..adik..abang..opismaTE...


    harap jodohku Bkn seoRg peroKo...hehhehehe

     
  23. MizShuai says:

    entry tentang rokok jugak.

    click here : http://awektocang.blogspot.com/2010/01/boleh-gelak-tapi-kene-amek-pengajaran.html

     
  24. pndpt yg mngatakan merokok leh jd kurus, tu lg dahsyat kan

     
  25. papehal pun merokok mmg ader nikmat tapi xbaik merokok..so nikmat tu kita leh cari tempat len..

     
  26. fasham says:

    hai marilah join giveaway ni:

    http://fasham87.blogspot.com/2010/05/1st-giveaway-of-fasham87-blog.html

     
  27. Anonymous says:

    salam...
    entri yg bagus..
    rokok?
    katakan tidak!!
    hehe
    =)

     
  28. hoho..memang terbaik beb tp still mmbahayakan kesihatan..

    Akhirnya Marouane Chamakh Milik Arsenal !

     
  29. Kene ade kesedaran sendiri.. Itu jek laaa.. Huhuhu.. Kalau takde, kate ape pun tak jalan..

     
  30. sib baik..somi ahkak tak hisap rokok.

     
  31. ku pun tak faham kenapa org suka sgt hisap~huhuhu~

     
  32. Norgadis says:

    Best pula entri ni, baru minggu lepas kami buat program Remaja Vs Rokok. Apa pun, kesedaran tu semua dari diri sendiri, klu harap org lain, nangis air mata darah pun dorang tak kisah...

     
  33. sekarang makin ramai perempuan hisap rokok..
    saya kerja jadi cashier, kerap juga perempuan melayu bertudung mai beli rokok...memang utk diri snri hisap...

    pergh hembus asap berkepul2

     
  34. gula lagi lew membahayakan kesihatan.. hakhak ;)

     
  35. alkisah says:

    budak 2 tahun pun hisap rokok..menunjukkan rokok ni best ya amat..macam2

     
Related Posts with Thumbnails