~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Kawan ke hape??

Balik dari presentation Mini project Micro-P, dalam kete aku dah asyik terpandang pada meter dashboard kete aku..Alamak..Dah 15ooo meternye..Dah sampai masa untuk aku hantar pegi service..Kopak lagi duit aku camni..Hari ni baru berapa haribulan..Kalau x gi, kete aku bermasalah lak nanti..Nak xnak, kene gak gi anta kete aku gi service... Harap2 xmahal...

Tup tup..

Rm316.++... Service kete je dah sampai 3ratus..Tau korang mesti kata mahal kan..Sebab ni first time, dia tambah X-1R, tukar Gasket, pastu ada Magnetic Trap dia buh kat Oil Filter,tukar oil filter, minyak htam, last sekali ada Antibac Treatment.. Bende tu sume bagus, Tapi xbagus untuk poket aku yg kering.. Nak isi minyak kete lagi..

Proton Edar

Aku dah prepare Megi 2bungkus besar= 10bungkus.. Cukup ar nak tampung perbelanjaan hidup.. Tangki kete nak kene isi, perut kene hak isi tapi leh jimat2 sikit..Sori perut..Aku abaikan ko..

Korang mesti nak nasihat kata xelok makan megi, kesihatan kene jaga. Sori beb..Aku tau sume tu, tapi perbelanjaan aku yang xmengizinkan..Kalau dah teruk sgt kewangan aku, harap-harap time ni lah kawan tu leh dtg untuk membantu aku..Ada ke??

**************************************************************************

Ok alang-alang dah masuk cter pasal kawan ni kan..Aku nak gak ar cter pasal jenis-jenis kawan..Ni antara yang aku nampak ar..Sume dalam dunia ni berkawan betul x? Kalau korang x berkawan maknanya korang ada masalh sindrom kot.. Maybe la....Sekurang-kurangnye kawan ar ngan kucing ke..Ok lari tajuk dah Neo..jangan menggila..

Kawan susah
Kawan camni jenisnye bila dah susah, xde duit atau memerlukan sesuatu baru dia datang cari korang..Tapi bila dia senang atau ada kelebihan sesuatu, jgn harap ar dia nak nampak atau jenguk korang..Mimpi la wehh..So untuk manusia yang sebegini, kalau korang rasa boleh tahan perangai dia camtu..So Go On..kalau xtahan, abaikan dia..

Kawan senang
Kawan camni lak bila dia senang dia x kedekut..Dia suka berkongsi kesenangan..Contoh kalau dia tgk duit dalam poket dia dah tebal sangat, dia try tabur2 depan korang, pastu dia ckp.."Amik ar beb..Aku dah ada banyak ar" So orang camni korang dampingi ar selalu untuk kesenangan di masa hadapan..Pastu korang kategori apa??
Banyak duit dia..
Kawan luahan perasaan
Orang camni adalah orang yang ingin mendengar segala luahan perasaan ko..Lepas tu dia bagi skit selingan nasihat atau menaikkan skit semangat korang..korang nangis pepuas pun, dia cool..Bagi sehelai tisu kat ko..Dia leh cakap "Rilek ar beb, sume masalah leh settle".Sekurang-kurangnye walaupun masalah korang xsettle, tapi hati korang tenang..

Kawan menjengkelkan
Orang camni selalunye nak bantah je apa korang cakap.Dia kawan korang, tapi apa korang cakap dia xsetuju..Pastu dia sorang je yang betul.Xcukup lak tu, dia lak leh tambah-tambah lagi bende atau bahan nak kutuk korang balik..Kalau skit xpe, campur ngan makan dalam skali, effect dah macam kene kanser dah beb..Hati xtough comfirm dijangkiti kanser. So bile jumpe orang camni, korang toughkan skit hati tu..Ready skit ngan ayat2 makan dalam..Agak-agak dah kene sembur skit, lu kasi sembur batang hidung dia balik..Ada bagus ka??

Kawan study
Orang camni memang bagus ar..Study je memanjang..Kira kalau ada exam tu, orang camni ar korang rujuk..Dia xkedekut ilmu, apa korang nak dia ajar je..Kire xde hal ar.. Cume skit annoying ar kalau dah 24 jam study je, korang pun rimas gak kan.. Tapi jadi xbest pulak, time nak dekat exam je baru korang nak cari dia..Time xperlukan dia korang abaikan..Korang kategori mana pulak?? Ok try bace lagi..
Study Group

Kawan mempergunakan
Org camni selalunya dia berkawan ada sebab..Mesti ada tujuan punye ar..Bile dia jumpa je orang yang dia nak gunakan tu, pijak semut pun xmati..Punyelah baik wa cakap lu..Xde hal ar orang tu nak apa pun, comfirm leh bagi, selagi dia xdapat apa yang dia nak selagi tu ar dia baik nak mampuih...Pastu bila dia dah dapat apa dia nak, Sayonara babai...Camtu je? Agak2 nak belasah x orang camni..

Kawan sekepala
Kawan camni memang best..Apa-apa nak buat pun sekali.Xkisah ar buat apa pun..nak karok, wayang, gi enjoy layann..Pastu saling backup mengbackup..Ada anasir luar nak ganggu pun, jangan harap ar nak berjaya..Dorang ni dah sekepala dah..Memang masyuk je sume..Xde hal ar..

Rindu kawan-kawan aku dulu..

Kawan tikam belakang
Orang camni bahye skit beb..Nampak baik je kat depan, tapi rupenya ada sesuatu di sebalik batu..Lebih kurang camtu ar..Dia macam mempergunakan jugak la, cume yang ni lain skit..Sebab yang jenis ni, dia tikam korang habis-habisan..Korang ingat dia baik, padahal lu sudah kene kencing ar beb..Last-last baru korang tau, time tu dah lambat...

Syial..Belakang tu..

Kawan pilih bulu
Jenis ni celaka gak..Baik je ngan korang-korang ni..Tapi dia tgk peluang ar untuk kebaikan diri sendiri jugak..Agak-agak bila dia xdapat apa-apa kebaikan kalau kawan ngan korang, dia blah gi kat orang lain..Ye ar, bila kawan ngan orang lain ada lebih faedah..Pastu dia datang balik bila korang ada sesuatu yang dia nak..Korang pun xsedar ini macam punye orang.. So carenya orang camni, korang fikirkan sendri ar..Agak-agak nak layan, sile layan..Agak2 malas, xyah layan..

************************************************************************

Sebenarnye ada banyak lagi jenis kawan yang ada kat luar sane tu, cume aku malas nak explore lagi..Penat ar wehh memikirkan hal kawan-kawan.. Korang pk hal dorang, ada dorang pikir hal korang..Ada dorang pikir masalah ko..Xsemestinya kan..

Ramai manusia dalam dunia ni macam tu.."Pentingkan Diri".. Ayat tu sebenarnya.. Dapat ke korang cari kawan yang bawah ni..

Kawan susah senang sehidup semati
Jenis kawan camni korang susah nak cari...Orang camni dia lebih utamakan kawan..Xkisah diri sendiri susah, tapi kawan kene jaga..Dia xleh tgk kawan dia ada masalah, dia akan tolong selesaikan.Sanggup korang apa sahaja..Bila senang kongsi bersama.Jenis sekepala. Korang leh luahkan masalah. X menjengkelkan..

Jumpe ke kawan camni?? Sush kan..

Disebabkan susah, try ar korang belajar survive sendiri..Aku nak belajar survive sendiri..Selama ni aku banyak bergantung pada kawan-kawan..Tapi, bila aku sedar, kawan tu xsemestinya ada masa untuk aku.. Dorang ada life dorang jugak, ada kepentingan dorang..Walaupun banyak mana korang sanggup berkorban untuk mereka, kadang xdihargai pun..
Cume, xperlulah korang jadi pentingkan diri..Just belajar untuk survive sendiri..(Aku nasihatkan diri sendiri sebenarnya)..

**************************************************************************
*Nasihat untuk diriku..
Neo..

Cari lah jalan ko sendiri..Masa depan ko sendiri..Janganlah harap pada orang lain..Usahalah untuk kebaikan ko sendiri, biarlah orang lain dengan hidup mereka..Ko majukanlah diri ko..Ko xkan kemana kalau asyik mengikut saja..Ko xkan maju kalau asyik nak bergantung je... Ko tu orang pandang sebelah mata je..Apa yang ko ada??

Ubah ar beb..

Tolonglah aku..(Mampukah aku..)

Selamat untuk korang..

4 Response for the "Kawan ke hape??"

  1. rindu kwn2 aku gak..huhu nak balik sabah!! :((

     
  2. Rara says:

    kategori di atas ade je dalam kalangan kawan2 matrik ngan U sekarang.huhu..kawan sehidup semati dah jumpe ^_^ bestfren kuh ketika di sekolah menengah.

     
  3. Anonymous says:

    len mcm je bro..ok ke bro??

     
  4. ok je..

     
Related Posts with Thumbnails