~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Laki ushar awek..? Ushar pe..

Kalau gi mane-mane, mata ni xreti nak duk diam..Pantang ar kalau nampak awek comel sikit, comfirm ar mata aku xberkelip duk ushar.. Xpuas-puas jugak mata ni duk melilau.Kadang tu xterniat pun nak pandang sesape, sekilas pandang terus terfollow mlalui lirikan mata gua.Xberkelip kot. Cis.Haram jadah..

"Comelnya beliau"

Bukan aku sorang kot..kalau korang tanye member-member aku pun dorang same jugak..Mesti ushar same. So aku leh ar klasifikasikan bende ni sebagai masalah kaum lelaki.Kebanyakkan lelaki pun mesti macam aku jugak, nampak awek comel je mesti ushar kan..Paling koman pun korang mesti xkelip walau sikit pun. Betulkan..

***********************************************************************

So kat sini aku nak kupas skit ar kan apa yang sebenarnya orang laki pandang bila ushar awek ni..Ok.Benda ni aku xtujukan kat sesape ok..Ni secara am nye saje..Aku bagi pendapat aku je ar..Kalau aku yang duk ushar..Memula aku tgk..

1) Muka..
Bagi aku, aku suke tengok yang comel2..Agak chubby skit..Rasa nak cubit je pipi tu..(Owh..Ni aku tambah2 je)... Pastu campur lak kulit yang berwarna agak cerah..Muka blushing2 merah sikit..Pastu senyum memanjang..Kan sejuk je hati yang melihatnya..

Penjagaan muka yang baik (xde ar jerawat) pastu menmpakkan keayuan lagi..Senyuman korang..Tu penting.. Orang pompuan bila senyum giler ah..Luruh hati gua..Leh terkedu kalau nak cakap ape2..

2)Mata..
Serius aku cakap, kalau awek ada mata besar memang comel..Serius comel..Try ushar awek jepun yang mata xsepet, kan comel je dorang ngan mata besar...Kulit lak putih, campur skit makeup tachap sikit tang pipi dia, pastu buh ar skit shadow2 apa jadah kat mata tu..Orang cakap bende tu sume tu nak bagi menyerlah mata..Kira ok la jugak..Xsalah bagi aku kalau orang pompuan ni makeup, tu kan menaikkan seri muka dorang.. Tapi jgn over dh r..Nnti gua terdetik dlm hati nk kata "Cam opera cina lak, mekap seinchi".

Horikita Maki (Gua ciplak dari google)

3) Free Hair / Bertudung
Erm, pada pendapat aku pompuan ni tgk pada jenis orang..Ada yang cantik bila bertudung, ada yang cantik bila free hair.. So ikut ar pada masing2. Kalau mengikut suruhan agama, memang ar wajib bertudung kan. So pepandai ar korang wahai kaum hawa..Tapi bagi aku sebagai seorang lelaki yang melihat, jujur aku cakap ada yang lawa bila free hair..

Dulu aku suka tgk yang ikat rambut kat blakang xpun dorang panggil "ekor kuda". Style cam ekor kuda rambut blakang..Serius nampak cun.. yang lain,macam ada jugak yang rambut jenis lurus tu, mmg comel ar kalau lepas camtu je.."Pakai jari pun boleh"

Tiz Zaqyah (Cantik bila free hair ngan bertudung)

Transformation dorang tu kadang pelik aku tgk..Bila free hair nampak cam biase je..After dorang change terus pakai tudung peh serius dorang boleh bertukar jadi comel.Nampak ayu je muka.Tu yang buat gua tgk x berkelip tu. Bukan apa beb, orang kata "Wanita hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah".. So kecantikan memang ada pada mereka..That's why aku suka tgk..

4) Dressing
So bab dressing ni bagi aku simple tu cantik..Xperlu ar letak banyak sangat accesories tambahan. Ni kadang tu ada yang pakai memacam, ngan rantai,gelang,anting2, lagi memacam ar..Xcukup satu, habis 4-5 jenis duk pakai.Risau aku tgk.Dah macam pokok krismas nanti banyak sgt accesories.

Dressing camni nampak tomboy skit..

T-shirt lengan panjang ok ar..Kaler kalau Pink mmg suit ar ngan pompuan..Terbaekk ar kalau aku tgk..Tapi kalau kat laki, pink tu aku reject awal ar.."Pink is gurlish".Untuk kasual camtu ar. Kalau formal tu, baju kurung is the best. Nampak cam gadis melayu kan bila dorang pakai baju kurung. No komen pasal baju kurung just perfect.

Jenis tomboy tu, kadang aku tgk ada jugak dress yang fit ngan korang.Aku suke gak tgk, cume kalau terlalu boyish pun, rasa jengkel gak aku tgk. Ada hadnye jugak ar kan..

5) Saiz
Owh ye, pompuan ni ada ukuran saiz yang berbeza dari atas sampai bawah kan..Tu yang aku paham ar.. Selalu dorang sebut 32 28 34. Lebih kurang camtu ar..memang aku xpaham ar maksud nombor2 ni, pas aku tanye member aku..

"Bro apa maksud 32 28 34"
"Tu saiz ar ngok..Tgk ar dari atas"
"Haa..dari atas..Pebenda?"
"Dia ukur lilit ar.. Dari atas tu"
"Laa ukur lilit.Part mana"
"Part dada, pinggang ngan punggung"
"Cehh..camtu rupenya..Dah macam kod rahsia lak"
"Basic je kot mende ni"
"Mana gua tau..Baru hidup maa..

So, orang pompuan ni mesti tau size ideal korang kan..Lagipun aku tau orang pompuan ni lagi alert kalau bab2 camni.. Bagi aku, aku tgk yang biase2.Jgn terlalu besar, atau pun kecik. Kurus sangat pun bahye gak beb korang, takut kang kalau naik moto, korang melayang2 je belakang tu.

6) Ketinggian
Ni pun macam biase gak..Perempuan xnampak ok ar kalau tinggi sangat..Biase2 sudah.. Yang jenis rendah2 tu pun ok gak..Aku tgk, pompuan melayu ni bukan ramai sangat yang tggi pun. Kalau tgk yang average nye, sume biase2 je. Yang jenis tggi tu, leh ar korang join main bola tampar ke, bola jaring ke, bola apa la pun.

7) Kasut
Kasut ni depend ar pada apa yang korang dress..Kalau yang pakai kasual tu, T'shirt ngan jeans cun ngan fit gak kalau korang pakai sneakers..Masuk kot.. Baru ar kasual.. Sneakers lak kan banyak2 jenis, tapi kebanyakkannye mmg smart ar..

Pic ni gua rembat kat blog EmoraV (sila klik link untuk ke blog beliau)..Kredit untuk dia.

Kalau dressing biase2, pakai ar kasut biase korang tu.Aku xpandai sgt, kalau tgk kat supermarket tu, banyak giler kot kasut org pompuan ni..Siap ada butik kasut, xleh blah tul. Khas untuk kaum hawa. Banyak lak jenis, pompuan kalau memilih kasut time nak beli, sejam xhabis kot..Last-last habis pilih ngan try sume, xjadi beli lak..Atooyai..

8) Budi bahasa
Erm..ni penting..Walau camne cun pun korang dress up, tapi time jalan2 tu..Korang leh lak layan borak ngan member korang, tu xsalah..Yang jenis terpekik2, gelak dah style pontianak tanpa sebarang cover up tu aku xleh kata apa ar. Xcover2 tu dah melampau ar kan.

Nama pun pompuan kan, kene ar cover2 skit..Cara cakap slow, pastu time cakap tu sopan ar..Xyah ar carut2 tu..Aku kalau tgk pompuan carut ni, rasa pelik ar..Hilang dah keayuan gadis melayu tu.

9) Posture
Haa..Kalau bab ni aku sarankan korang gi tgk iklan susu Anlene..Camne dia tunjuk postur tulang yang bagus untuk pompuan..Posture ni penting sebenarnya, sebab pompuan ni ada shape kan..Xmacam laki, straight je.. So bila ada shape, posture kene betul baru ar shape tu berada pada posisi sesuai.


Tapi xramai orang amik berat pasal benda ni.Benda ni sebenarnya effect pada pergerakan korang.Bila movement campur ngan posture yang betul, ianya jadi menarik..Macam model yang buat catwalk..

10) Cara Jalan
Time jalan xyah ar nak kerek sangat kan..Maksud aku, xyah ar terlalu catwalk.Tu melampau..Xpun jenis jalan cam munyet ke, terkengkang kengkang..Giler pelik. Jalan cam biase sudah. kalau dah jenis korang nye biase dah pelik tu, aku sarankan leh ar try ubah supaya xpelik..

Cara jalan ni effect dari posture korang..Ada yang jalan mendada je, tu aku xtau ar motif dia nak tunjuk apa kan..(Saje buat2 xtau).. Pastu yang jenis pemalu sangat selalu jalan membongkok.Sori cik adik..Malu itu bagus, tapi takut tulang belakang awak membengkok pulak..itu xbagus.. So biase2 je ok.

****************************************************************************
Cukup ar kot 10 aku bagi kat sini..

Owh ye, kaum hawa kat luar sana tu,jangan ar marah pada apa yang aku taip ni..Ni aku taip berdasarkan pendapat aku je beb..bukan ada kene mengena ngan sesape pun.Mana la tau kat luar sana ada yang kutuk aku..

"Mamat ni macam la perfect sgt nak judge orang pompuan"

Aku xperfect pun beb..Saje je bagi pendapat camni..At least korang tau gak, jenis pompuan yang aku slalu duk ushar kat dunia luar sane tu.Mana tau, ada gak lelaki yang sependapat ngan aku.Sebab taste manusia xsama..Mungkin ni pendapat aku, pendapat orang lain xsama. So hak masing2 ar kan..

Apa pun, mana yang baik sila amik..Mana yang xbaik, sila abaikan..

Selamat untuk korang..

13 Response for the "Laki ushar awek..? Ushar pe.."

  1. gua rasa gua pun nak ikut gak lah cara lu usha awek :D

    http://nomborsebelas.blogspot.com/

     
  2. Rara says:

    terkojut den tgk kasut den kat blog neo..hehe.. ^_^ thnx sebab jadikan kasut ev sebagai model entri kali ni ^_^/

     
  3. This comment has been removed by the author.
  4. wahhh...dari atas ke bawah korg usha yek....btw, nice entry...=)

     
  5. wahhh...dari atas ke bwh korg usha yek...btw, nice entry...=)

     
  6. lelaki yg ushar awek adalah lelaki normal..

    Mcm mana kalau lelaki ushar balak..?? Kan ke haru... Heheh

     
  7. amboih, komen nya pasal ushar pompuan, pnjg nyeeee
    eshk2
    hahaha

     
  8. Aku suka entri ko ni!! Hahaha :D

    Sebab aku pun laki, memang aku admit la yg kadang2 ada jugak buat benda2 yg ko tulis dlm entry ni.

    Tapi xde la layan sampai _____. Sekali tengok nikmat, dua kali tengok, dosa. Heheh


    Bila2 datang la singgah kat blog aku;

    Entri Terbaru :D

     
  9. gud info bro ..

     
  10. hurmm..laki suka usha awek kn?? tp npe bila 0rg usha awek di0rg..di0rg marah..??huhu... marah awek dia plak 2.. cian awek 2..hehe

     
  11. hihihi.,kelakar but nice
    agak2 kalau laki yg dh ad awek tu, still usha awek laen agy x?? agagaga :p

    tips kuku cantik

     
  12. Anonymous says:

    patut la kalau kadang2 saya jalan2 sorang,ade je laki tegur,''senyum la sikit''..hak2..bukan saya wat muke masam tapi muke biase saya memang macam muka masam..;p

     
  13. ushar2 skali awek tu ushar balik..kalo yg berani lawan ushar..yg pemalu(konon2) wat2 tgok lain..haha

     
Related Posts with Thumbnails