~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Highway sesak..Tax 150 ribu..!!

Duk melepak bebosan kat rumah..Bila aku pandang kat dinding, pastu dinding pun duk ushar aku jugak.Aku ushar tilam, dia pandang ke siling.Aku jeling pada siling, dia buat muka toya selamber kat aku.Terus aku merajuk alih pandangan menatap balik muka laptop yang serius xpernah jemu pandang kat aku..Laptop yang setia..

Memula aku ingatkan aku je yang bosan dalam bilik ni, rupenya ada jugak makhluk lain yang bosan.Sebab tadi aku try pandang siling tu, rupanye ada seekor cicak duk melekat kat muka siling melawan graviti. Giler kuat tangan duk lekat..Dia pun buat muka toya semacam.Mungkin sebab perut lapa xpun sebab aku ade kat bawah ni..Tau ar cicak, ko xsuke aku duk sini.Xpun sebab ko marah aku bunuh anak ko kat bilik air pagi tadi sebab aku penyek ngan berus plastik (hijau)..


Ok what... Korang kan cicak..Dapat pahala kalau aku bunuh korang..So bukan salah aku betul x..Tapi aku pelik ar, korang (cicak) bila mati nape ekor korang nak cabut dulu..Budjet ekor korang tu mahal sangat ke nak selamatkan.Pastu ekor leh lagi gerak-gerak.Rase-rase korang buh tenaga apa kat situ..

Sorry beb, aku luahkan perasaan je pasal cicak tadi tu.Saje jer sebab pagi tadi ada sekor cicak duk ngendap aku mandi.Tengah budjet nak lari, aku simbah air, pastu tekap ngan berus plastic kaler hijau tu..Melekat tercacak seluruh badan..Xsempat dia nak mencabutkan ekor.

Nasib ko ar cicak..

***********************************************************

Aku tau aku sedang dilanda masalah boring yang amat ketara sampai aku terpaksa bermain dengan cicak, tapi tu bukan yang aku nak sampaikan sebenarnya. Ade satu perkara atau fakta baru yang aku dapat dari member aku lepas lepak malam kelmarin.

Anas baru je lepas balik dari Indon. Gi Bandung katanya. Kalau sebut je Indon, otak aku dah terbayang dah mesti tempat tu miskin.Penuh ngan ramai orang yang mintak sedekah.Xpun ada orang bercompang camping mintak duit nak sara hidup.Pastu kalau ada orang kaya pun, dah kaya giler.Naik kete besar-besar, ada anak dara perempuan cantik kulit putih duk belakang kereta.Nampak comel..

Tu bayangan pertama ar kalau sebut pasal Indon. So nak jugak dengar pengalaman orang yang pernah gi sana.Tergerak hati nak tanye pada member aku ni..

"Oit Anas..Camne Indon? Best x bercuti sane?"

"Best apanye..Aku terase sesak giler doh.Ko bayangkan kalau kita sesak kat KL masih ada ruang lagi motor nak nyelit-nyelit, ni dorang punye sesak 4 lane tu dah tukar jadik 6 lane. Pastu sume kenderaan rapat nak mampuih.Xde ruang nak gerak-gerak"



Serius Anas mengambarkan keadaan kat lebuhraya di Indon.Sambung lagi..

"Tu ok lagi beb..benda paling aku tension bila ramai giler orang datang nak jual barang.Datang tepi-tepi jalan, pastu ko tengah makan pun 2-3 orang dtg paksa ko beli barang.Rase rimas nak mampus.Siap paksa-paksa suruh beli.."


"La apa susahnye ko jangan layan sudah.Xpun ko kata je ngak mau. Pastu dia blah ar.."


"Kalau sorang xpe ar..ni ramai-ramai yang datang..Ko jangan ar buat macam ko nak beli..Ko start tanye 'apa tu' pastu mula ar reramai datang mintak ko beli.Sampai dia sanggup follow ko asalkan ko nak beli"


Serius muka Anas duk citer pasal keadaan kat Indon..Kalau aku pun fikir, dorang kan hidup susah.Dah tentu ar sume pun duk survive gi jual apa barang dorang ada.Kalau x nanti dorang sume nak makan pe..Duit nama je macam besar, pakai puluh-puluh ribu.Tapi macam xde nilai..Lagi barang yang dorang jual tu pun bukan murah, mahal nak mampuih la pulak.Camne nak beli..

****************************************************

Lagi kes pasal jual barang ni korang leh nampak dorang jual kat tengah-tengah jalan.Time sume kereta duk berhenti je ada orang lalu dari depan barisan sampai ar belakang.Kat Malaysia pun dah ada dah skang.Kalau kat Malaysia ni yang aku nampak India-India duk jual kertas keputusan nombor 4D xpun nombor ekor kat tengah-tengah jalan.

Kalau xde pembeli, xkan wujud dorang ni betul tak. Dorang cume bisnes kertas je..Aku rasa dorang jual pun dalam Rm0.60sen sekeping. Xtau lah pulak, aku dengar orang citer ar.Sebab xpernah lak terniat dalam hati aku nak beli bende tu. Pernah gak bapak aku bising, jual cara camni dah macam duk kat Indon la pulak..

"Betul ke Anas dorang kat Indon ada jual-jual kat tengah jalan..?"


"Kalau ko tengok kat Malaysia ni sikit je..Kalau kat indon tu dorang jual berlambak-lambak barang.Pastu kadang ada jugak bebudak kecik pi jual Belon.Padahal kecik lagi budak tu, dah kene survive cari duit.Sanggup pulak jalan tengah-tengah camtu. Survive dorang..Giler susah"


Bila fikirkan balik, punye ar susah dorang nak teruskan hidup kat negara miskin macam tu.Walaupun tanah yang ada besar, tapi xdimanfaatkan bila negara dorang makin lama makin miskin..Bersyukur aku duk kat Malaysia..Kene minum susu..

*******************************************************
Bayangkan kalau sesak camni...

"Korang xtengok lagi bila kat highway dorang.Dorang pun ada jugak tol.."
"Aik..Ohh..kat Indon pun ada jugak Tol ekk..Aku ingatkan kat Malaysia je yang ada.."

"Sane pun ada..kat sane bila kapasiti kereta xlebih dari 3 orang kene tax 150ribu rupiah.."


serius Anas bagi penerangan

"Uhuk..Hah! Xkan sebab kereta xcukup orang pun kene bayar tax.." tersedak aku..

"Dorang nak kurangkan kesesakkan, jadi terpaksa buat camtu.Makna nye kene ada carpool. Berkongsi-kongsi kereta. Dorang punye sesak dah tahap kritikal nak mampus.Kalau kita duk sana pun xboleh tahan punye ar.."


Punye ar susah duk kat sane..Bila aku fikirkan KL dah worst camtu bila sesak, rupanye ada lagi tempat yang super horror mengalami masalah kesesakkan.Ini macam mau boleh jadi gila kalau duk tersangkut kat traffic jammed hari-hari.Kalau sikit xpe ar, ni punye ar panjang jammed.

Malaysia is the best..Kalau KL makin sesak, leh tak buat tax camni? Amacam..

Selamat untuk korang..

6 Response for the "Highway sesak..Tax 150 ribu..!!"

  1. brenn says:

    pergh...gile babeng sesak..selamat la aku tak tau driving..kah kah kah

     
  2. farysa says:

    i like cicak!
    sbb ekor die akn tegedik gedik
    hahaha

     
  3. uisk...mmg rimas la kalau sesak camtu kat malaysia...dok dlm kereta b'jam-jam...ditambah ngan cuaca yg panas...mmg pengsan...

     
  4. i lbih tertarik dgn cerita cicak tuh haha

     
  5. Rara says:

    pertama sekali,cicak menggelikan.
    ha memeyh pernah tunjuk video dye kat bandung.memang diorang yang jual barang2 ni mesti serbu pastu paksa beli.kalau taknak pun,dia paksa gak.

     
  6. Brenn : huhu..aku kalau sesak camtu mau panas satu kepale..

    Farysa: cicak ek..Xsuke..

    Mann: banyak habis minyak kalau jammed ni..kete lak ade kelas..mengigil2 kaki nak tekan..

    Scya : huhu..bagus2..

    EV: Tu la pasal EV..Tapi sy xpernah pun gi sane

     
Related Posts with Thumbnails