~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Ade megi sebab kereta..

Dulu bila darjah 6 nak gi sekolah xde mane naik bas...Kene naik basikal je..Waktu sekolah rendah dulu bila dah ada basikal dah rasa mewah dah.Kalau boleh ar an macam-macam nak modified kat basikal.Bagi nampak ranggi skit, baru ar awek-awek jalanan tergoda sambil menjerit keriangan dan terkinja-kinja seronok. (Ok yang ni tipu..)

Selalu bila pas sekolah je, aku ngan sorang member memang ar balik skali.Dia pun ada gak beskal, boleh tahan jugak la kaler dia.Tapi memang xleh challenge ar aku nye an..Xde tempat lain dah kitorang nak lepak, comfirm ar lepak kat kedai nenek. Kitorang panggil dia nenek sebab dia kan dah berumur, pastu dia pun anggap kitorang ni dah macam cucu dia dah.Aku kan muda..

Sampai je kedai nenek, dah ready dah sume nak melantak ais krim sebatang seposen tu..Paling sedap yang perisa Milo..Tu ar paling terbaekk bila coklat dia masuk rongga tekak nak pulak time tu matahari tengah duk terpacak atas pale sambil air peluh meleleh-leleh tepi pipi ngan dahi.Nikmat memang tak terkata dah...Ader pulak tangan duk menyambar cikedis ngan jajan, makan pun memang tak toleh ar kiri kanan, kalau ada monyet atas pokok tu pun mesti meleleh air liur...


"Nenek. macam biase ehh..Megi kari satu..."

"Bolehh.. Nak sayur x?"

"Aa..Buh sikit je lah nek..Saya xmakan sayur sangat..."

"Hehe...Makan sayur lebih sikit la..Bagi sihat ye..."

"Yelah nek.."


Tersenyum je nenek menyiapkan megi yang diorder tadi..

Kalau mak aku tau dulu pas skolah aku pi melantak maggi, comfirm dah pale aku kene luku, xpun aku kene kuarantin xleh kuar rumah. Xcukup ngan tu, dia mesti suh aku pi minum susu sampai habis, selagi xhabis dia duk tggu lagi sampai ar ketitisan susu terakhir.Punye ar payah..

******************************************************

Mak aku ni lain sikit, ang kalau sebut pasal megi je teruih dia melenting.Xbagi dia anak-anak dia pi melantak megi.Tapi kadang-kadang tu sekali sekala kira boleh jugak ar.Ader ar jugak tolak ansur, time tu bile dapat meggi dah kira macam heaven dah.Rase sedap xterkata..

Tapi bila umor dah mula lanjut, dah pulak upgrade daripada bebudak menjadi teruna (Eceh).. So biase ar hidup bujang mesti ada stok megi.Tapi bila makan je, nikmat dia dah xmacam dulu dah. Ye ar, skang ni dah kene selalu pelantak megi. Megi tu pun dah meluat tgk aku..Nak xnak,bila ushar je poket dah mula kering ngan RM... Makanan yang paling munasabah adalah mee segera ni ar..


Bila fikir balik, ni sume sebab dah mula pakai kereta..Adoi..Sakit pulak bila fikirkan untuk maintenance. Tadi je pas pi hantar kat Proton Edar sebab nak servise, mau kene lebih kurang RM400.. Buat major servise sebab dah sampai 20,000km.. Hampeh tul..Baru je aku terfikir nak gi enjoy joli katak, xpasal-pasal la pulak terbang duit ke pusat servise..Terima kasih pusat servis Proton Edar sebab servis kete saya dengan haraga mahal ye..

Sebenarnye kehidupan aku ni masih belum layak untuk berkereta, tapi korang pun tau kan kereta adalah satu keperluan pada zaman sekarang ni..Kang kalau xde kereta,mau patah kaki aku xleh nak gerak kemana-mane..X remaja la camtu kan duk terperap je kat rumah.. Bila dapat lepak baru ar belia muda siswa remaja..

Xkan aku nak naik basikal...Giler ah..

***********************************************************

Kalau asyik fikirkan pasal duit, aku rasa sampai bila pun aku xkan berharta.Memangla orang cakap kita kene pandai menyimpan, tapi nak pulak hidup zaman sekarang ni.Pendapatan sikit, tapi harga barang-barang kat luar sane tu mahal giler.Mana xnye xcukup duit aku bulan-bulan..Tu pasal ar selalu orang Malaysia ni bila tgh bulan sampai akhir bulan je dah mula ar ikat perut..Pingang pun makin ramping..

Ni belum ader bini..Kalau dah ader bini ntah camne la pulak..Adess..Keje kuat ar..Kan best kalau aku ni kaye...Leh je aku nak beli pape aku suke...Korang ada duit terbuang x..Kalau ader, bagi ar kat aku..Aku kekurangan duit ni...

Selamat untuk korang..

0 Response for the "Ade megi sebab kereta.."

Related Posts with Thumbnails