~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Perempuan..

Salam buat korang..


Aku adalah seorang lelaki..Pada awalan hidup aku, banyak aku habiskan masa bersama abg aku.So bg aku, gaya hidup perempuan ni aku xtau sgt. Maksud aku apakah itu perempuan? banyak bende yang aku tak tahu pasal perempuan ni.. Yela, aku ni pun xde adik, abg pun sorg je..So dua2 jantan.. Memang aku hanya dididik dan persekitaran hidup aku hanya lelaki. Aku xtau life style seorang perempuan, apa perempuan buat, apa yang ada dalam minda perempuan atau apa2 saja yang berkaitan perempuan aku susah nak tau...

Cuma yang aku tau, masa aku kecik2..Aku tau mak aku..Mak aku seorang yang bertanggungjawab.Dia xleh tgk anak dia susah..Anak dia mesti makan.. Anak dia mesti berlajar..Dia nak anak dia jadi seorang yang berguna.. Tu mak aku..Tapi bg aku, mak mak orang lain pun mesti sama jugak.Ibu mana nak tgk anak dia susah kan..

Kian aku meningkat remaja, aku dah cuba nak mengenali perempuan ni. Pada hakiki nya, aku just nampak perempuan di dalam kelas atau sekolah..Well, luaran yang sopan, gaya tuturan yang lembut.. tu pandangan aku pada perempuan.. Umur masih muda, mana nak tau pape kan..

Semakin lama aku mengenali, semakin aku tau..Perempuan ni mempunyai banyak jenis..Ada yang jenis manja, baik, sopan, ayu.. Tapi xkurang pula yang jenis ganaz, jahat well and seangkatan dengannya lah..Cuma aku terkejut jugak ar, rupanya perempuan pun macam lelaki jugak..Bila jahat, tetap jahat jugak..Bile ganaz masyaallah..

Bila aku masuk sekolah menengah aku rasa terkejut, kerana perempuan sebaya aku ada yang lebih berani dari lelaki..Wow..Impressive.. Aku kagum jugak, bagaimana seorang perempuan boleh menjadi lebih berani dari lelaki..Mungkin pada waktu tu aku masih budak..So cepat ar kagum dengan bende2 camni kan..

Banyak yang aku tgk pada perempuan ni.. Bila student , perempuan ni rajin belajar..Lelaki kebanyakkan nye malas..Aku pun tak tahu kenapa perempuan terlalu rajin..Bagi aku belajar ni susah..Bila ada kerja sekolah, perempuan mesti dah siap dulu, aku ni last2 minit baru nak buat..

Aku berpindah sekolah..Jumpa lagi banyak ragam perempuan di bandar..Makin hari, makin banyak pengalaman aku timba..Mungkin sebab aku ni lelaki, so aku tertarik untuk mengenali perempuan. Tapi aku xnafikan, aku ni jenis pemalu.So bila dengan pompuan, memang susah ar nak bercakap..

Then aku pun sambung blajar lagi diploma..Di GMi xramai pompuan..So aku xleh nak describe macam mana pompuan tu..Aku banyak bergaul dengan lelaki.. Bile habis diploma, aku dapat kerja jadi technician kat kilang..Alangkah terkejutnya aku bila aku kene berurusan dengan operator2 yang 100% adalah perempuan. So aku terpaksa bergaul jugak dengan perempuan..Dekat kilang lah aku dapat menyesuaikan diri, mengenali perempuan sebenarnya.
Mula2 memnag aku xberani sgt ar, sebab keliling semua perempuan, tapi sebab tanggungjawab pada kerja, terpaksa jugak aku berurusan dengan perempuan. Seriusly, bg aku berurusan dengan perempuan sangat sukar..

Jujur aku katakan, banyak yang aku belajar..Aku tau pompuan yang suka membebel, marah2.. Ada yang malu2.. Ada yang suka melawan...Ada yang cantik, ada yang tidak..Bukan melayu sahaja, aku kawan dengan sume kaum, Vietnam,Indon, Melayu,Cine,India..Banyak ragam yang aku jumpa, dan aku tau dalam kelompok perempuan ni ada perang yang berlaku antara mereka..Wow..

Dekat setahun aku bekerja, then aku sambung degree ke UTeM..Di sini aku masih cuba mengenali kehidupan perempuan..Of coz lifestyle mereka berbeza, mengikut kadar usia, environment yang berlainan.. Permpuan ni unik..Betullah pernah aku dgr org kata senyuman seorang perempuan boleh menakluki sebuah negara.

Pernah aku terbaca, org kata perempuan ni senjata nya di mata..Yup betul..Aku pun suka tgk mata mereka.. Orang2 Barat pula menganggap perempuan ini adalah seni..Suatu seni yang amat cantik.. bagi aku perempuan ni adalah penyeri dunia..Kalau xde perempuan, xtau lah apa akan jadi pada dunia..

Bila aku tgk permpuan cantik, x bermaksud aku nak goda..Aku xlah sampai ke tahap itu..Cuma aku suka tgk..Perempuan ni macam satu keindahan.. Keindahan yang sukar aku nak ungkapkan.Di sebalik keindahan mesti ada cabarannya kan.. Kadang2 perempuan tu boleh menghancurkan sebuah hati juga..X mustahil kan.. Benda ni complicated, susah aku nak huraikan

Selamat untuk korang

0 Response for the "Perempuan.."

Related Posts with Thumbnails