~CuCuK AnGiN~

~Taukeh~

Pejam celik..

Terpana guwa melihat pusingan kipas siling yang xjemu-jemu berputar untuk menyejukkan suasana senja bilik guwa. Teringat pulak dulu time guwa menetap kat penang. Area umah yang  betul-betul sebelah laut mengadap pancaran matahari terbenam. Pintu sliding door guwa sengaja bukak sedikit, derungan angin yang kuat bersiul-siul kedengaran menusuk kalbu..Tersidai guwa depan koridor melihat kekuasaan Allah mencipta matahari, air laut yang luas serta pasir pantai yang sentiasa berubah... Tapi hidup guwa masih belum berubah..



Apa guwa nak buat lepas SPM...

Dulu waktu guwa lepas SPM, selalu terfikir kemana lah arah tuju hidup guwa lepas nie.. Xkan guwa nak selambe pegi keje kilang, dengan berbekalkan keputusan SPM yang entah tak seberapa (bagi guwa x seberapa la), boleh ke guwa nak meneruskan hidup senang lenang macam orang lain. Mampu ke guwa nak bekerja membanting tulang mencari rezki..Mampu ke guwa nak menyara mak dan ayah..Dari kecik sampai ke besar camni, xpernah mak guwa biar guwa berlapar. Bagi dia, anak-anak dia mesti kenyang. Xkisah berapa susah pun hidup, xkisah mcm mana cara pun, x kisah berapa penat pun dia, guwa sentiasa kenyang. Sambil sengih riang.. Jadah..

Setelah guwa pejam celik, pejam celik beberapa kali..Eh 7 tahun dah blah camtu je.. Bukan main selambe lagi dia blah sambil kenyit mata kat guwa... X tinggal sikit pun untuk guwa..Masa berlalu sangat pantas bukan.. Kalau la mampu guwa cipta jam masa, teringin kembali guwa putar masa dulu. Supaya guwa masih boleh tersengih riang macam dulu..

Hidup ni sebenarnye terlalu singkat bukan..



Dalam 7 tahun ni, guwa dah habiskan banyak masa demi mengejar cita-cita mak dan ayah melihat guwa menyarung jubah sambil mengenggam segulung ijazah di tangan. Sambil tu guwa nak tengok mak ayah guwa senyum melihat anak dia naik ke pentas menerima scroll ijazah dan tersengih riang seperti dulu. Masa dulu yang jauh meninggalkan guwa..

" I hope one day u can be somebody "

Selamat untuk korang..

1 Response for the "Pejam celik.."

  1. yeahh!! dis is neo. welcome back!

     
Related Posts with Thumbnails